דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עשה ולא תעשה בתגובה לבן משפחה הסובל מ- דיכאון 

מאת    [ 07/03/2011 ]

מילים במאמר: 480   [ נצפה 3354 פעמים ]

כפסיכולוגית אני נשאלת פעמים רבות כיצד להתנהג עם בן משפחה אהוב הסובל מ- דיכאון - הורים ובני זוג מתלוננים כי בן המשפחה איננו עובד או לומד, מסתגר בחדרו (המבולגן), לעיתים עונה להם ברוגז וכעס, מתבודד חברתית ועוד תלונות...התנהגות כזו עלולה להיות תוצאה של דיכאון ולכן הצעד הראשון הוא ללכת לאבחון אצל פסיכולוג או פסיכיאטר שיבדקו האם אכן זהו דיכאון או שמדובר בבעיה אחרת.
כאשר מדובר ב- דיכאון חשוב מאוד לדעת כי תמיכת המשפחה יכולה להועיל מאוד לסובלים מ- דיכאון בתנאי שהיא מתבצעת בדרך הנכונה. למעשה, אחת הבעיות המרכזיות בדיכאון היא העדר תמיכה חברתית. מחקרים מראים כי כשיש לאנשים תמיכה חברתית רחבה יותר הסיכוי שלהם לפתח דיכאון יורד באופן משמעותי. המשפחה יכולה להוות מסגרת תומכת וגשר בשביל חזרתו לתפקוד של בן המשפחה המדוכא.

אם כך, כיצד יכולה המשפחה לעזור ואיך כדאי להגיב במצב בו מישהו מהמשפחה שרוי בדיכאון?

כדאי להתחיל ב"לא תעשה": מהן התגובות שלא יועילו במצב של דיכאון?
1. המנעו מסטראוטיפים: אל תכנו את בן משפחתכם "עצלן", "כבד" וכינויים דומים. למעשה, הוא (או היא) כבר חושב על עצמו מחשבות שליליות. כך, שכינויים מסוג זה רק מוסיפים שמן למדורה ותורמים לתדמית השלילית שיש לו כבר על עצמו.
2. אל תכריחו. המנעו מ"לדחוף" חזק מדי. מדוע? כיוון שבאמת קשה למי שנמצא בדיכאון "להזיז את עצמו". דיכאון פוגע בחשק לפעול ובמידת ההנאה מדברים. פעולה שאתם עושים בקלות דומה להזזת הר עבור מישהו מדוכא.
3. אל תוותרו. למרות הקשיים הכרוכים בכך, עודדו את בן משפחתכם לבצע משימות יומיומיות כמו לסדר את החדר. הציעו לו לבוא איתכם לכל פעילות שאתם זוכרים שגרמה לו הנאה בעבר. הזכירו לו שכאשר הוא "סוחב" את עצמו לצאת מהבית הוא בסוף נהנה וחווה הקלה בדיכאון.

ומה הן אם כך התגובות שכן יועילו ?

1. שימו גבולות. הבהירו כי ישנן התנהגויות שאינן מקובלות עליכם, פוגעות או לא נעימות לכם. למשל, אל תסכימו להסתגרות של שעות ארוכות בחדר. הכנסו אל החדר ושוחחו עם בן המשפחה על כיצד התנהגותו משפיעה עליכם.
2. הראו הבנה. למדו כמה שיותר כל דיכאון. ישנם היום שפע של ספרים ומקורות אינטרנטיים כך שקל מאוד להשיג מידע בנושא. כאשר תבינו מה עובר על בן המשפחה שלכם תוכלו לשים את עצמכם במקומו ולהגיב ברגישות לקשיים שלו.
3. הביעו אהבה. זה מאוד אופייני לאנשים בדיכאון לחשוב שלא אוהבים אותם. הזכירו להם שאתם אוהבים אותם, שאתם כאן בשבילם, הקשיבו לתלונות שלהם והיו סבלניים איתם.
4. עודדו פניה לטיפול. דיכאון איננו חולף עם הזמן ללא טיפול. הטיפול הפסיכולוגי והטיפול התרופתי יכולים להביא לשיפור רב ולמנוע את חזרת הדיכאון בעתיד, גם כשמדובר בדיכאון קשה. חשוב שתזכירו לבן המשפחה שלכם כי למרות שאיננו שולט בכך שהוא מדוכא הוא יכול להפעיל שליטה בכך שיפנה לטיפול.
5. הביעו אופטימיות. אנשים בדיכאון נוטים להיות פסימיים ולהביע חוסר תקוה לשיפור בחייהם. בהמשך לסעיף הקודם: כיוון שישנו טיפול לדיכאון אתם יכולים להביע אופטימיות. סייעו לבן המשפחה שלכם להבין שלמרות הקשיים ישנם מספר סוגים של טיפולים (כמו טיפול פסיכולוגי וטיפול תרופתי) שיכולים לעזור לו.

הכתבה הוכנה על ידי הפסיכולוגית ד"ר מרים לבין עבור האתר: הכל על דיכאון. האתר נבנה בימים אלה והוא יהווה מקור אינפורמטיבי על בעית הדיכאון, הטיפול וההתמודדות. הפסיכולוגית ד"ר מרים לבין המתמחה בטיפול בדיכאון ובהפרעות חרדה. מרים מטפלת בגישה הקוגיטיבית-התנהגותית בדיכאון והפרעות חרדה.


מייל: miriamlabin@yahoo.com
טלפון: 054-3280833




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב